Vågner igen flere gange om natten

4. marts 2012

Alder:
6 mdr.

Vågner igen flere gange om natten

Kære Helen

Jeg har fulgt din brevkasse siden vi fik vores datter for knap 7 mdr siden. Og hvor har vi dog kunne drage nytte af alle dine svar. Vi bruger også dine bøger, som udgangspunkt for, hvordan vi skal forholde os til forskellige situationer og det har ligeledes været en stor støtte.

Nu kan vi dog godt bruge dig til vores konkrete situation.
Vi har en stor og glad pige på 7 mdr. Hun vejer 10,5 kg og er 74 cm. Så hun er bestemt i trivsel. Vi har siden hun var 4,5 mdr. givet hende smagsprøver på grød og det er bare gået så godt. Da hun blev 6 mdr. var det tid til at skrue op for mad mængden, men vi kunne simpelthen ikke få hende til at spise mere end allerhøjest 0,5 dl. mad ad gangen, så var munden hermetisk lukket.

På et tidspunkt var der en der sagde til mig, at hun jo nok skulle spise hvis hun var sulten nok og det fik mig til at tænke om hun måske blev ammet for meget. Jeg stoppede derfor med amningen, således at hun kun blev ammet 3 gange om dagen (tidlig morgen, aften og sen aften) og vupti, så blev der ellers kørt havregrød og mos ind både til frokost og til aften. Det gik faktisk så godt at hun de første par dage sov 10 timer om natten uden at skulle have mad. Men så stoppede det også her, nu søger hun simpelthen brystet hele tiden igen, specielt om natten hvor hun nu vågner kl. 23 og kl. 02, ligesom inden vi forsøgte at sætte madmængden op og som da jeg ammede om dagen. Vi har forsøgt at tage hende op og vugge hende, give hende vand, i stedet for at give hende mad, men lige lidt hjælper det. Det eneste vi får ud af det er blot et meget overkørt barn, som er rigtig ked af det og det er ikke til at bære for nogen af os.

Vores tanke er nu, om vi er gået for hurtigt frem med at skære amningen ned?? Er det mon tryghed hun søger i form af brystet, og måske ikke så meget mad, om natten? Det skal siges at jeg ikke har et problem med at amme ...

Annonce

... hende, men der skal jo være plads til den faste føde også.

Det skal siges at hun siden hun kom til verden har været en stor tryghedsnarkoman. Hun blev de første 3 mdr. vugget i søvn. Men falder nu fint i søvn i barnevogn om dagen og i sengen om aften. Om aftenen står vi inde ved hende, da hun ellers kan køre hele sengen rundt. Hvis vi står ved hende og holder en hånd på brystet og svøber dynen om hendes ben, falder hun i søvn på 5-10 min.

Hun er motorisk meget hurtig og mavede sig frem da hun var 5,5 mdr. Nu kommer hun næsten fra kravlestilling til siddende stilling. Hun er næsten ikke i ro i sine vågne perioder. Så kan det tænkes at de mange opvågninger kan skyldes at hendes hjerne har svært ved at følge med den motoriske udvikling?

Vores dagsrytme ser således ud på nuværende tidspunkt:
05/05.30: ammes, falder sjældent i søvn igen, så dagen starter ofte her.
Er nogen gange kun vågen en time og sover så 45 min., hvor hun står op og spiser morgenmad.
07.30/08.00: Havregrød (ca. 1,5-2 dl.)og vand af kop.
09.00: Frugtmos og stykker af gnavefrugt i hånd. Vand af kop.
09.30/10.00: puttes til formiddagslur, sover 45-90 min.
11.30/12.00: Frokost, grøntsagsmos (ca. 2 dl.) eller øllebrød. Rugbrød i små hapsere, med forskelligt smørbart pålæg. Riskiks, agurk eller andet i hånden. Vand af kop.
13.30/14.00: Puttes til eftermiddagslur, sover ca. 2-2,5 time.
Eftermiddag: Frugt og vand af kop.
Kl. 17.30/18.00: Grøntsagsmos eller moset mad af det vi spiser hvis det passer til hende. Vand af kop.
19.00: Ammes af begge bryster.
19.30 Puttes til natten.
23.00: Ammes
02.00: Ammes

Jeg skal tilbage på arbejde om 1,5 mdr. På det tidspunkt er hun 8 mdr. og kan ikke blive ammet før eftermiddagsluren, derfor valgte vi at skære denne fra allerede. Er det mon for tidligt?? Og kan du komme med et forslag til en dagsplan på det tidspunkt?

Mange hilsner

Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin